40 milionów iRobotów w naszych domach

Prezentując w 2002 roku pierwszego robota odkurzającego Roomba, iRobot zapoczątkował rewolucję w dziedzinie sprzątania. Na przestrzeni lat firma zaprezentowała wiele przełomowych rozwiązań, wsłuchując się w opinie użytkowników swoich produktów. Dziś iRobot może pochwalić się przekroczeniem granicy 40 milionów sprzedanych robotów domowych.


Obecnie iRobot utożsamiany jest z produkcją efektywnych w działaniu robotów domowych. Korzenie marki były jednak zupełnie inne. Firma została powołana do życia w 1990 roku przez związanych z Massachusetts Institute of Technology pracowników naukowych, na czele z obecnym CEO marki Colinem Angle. Ich celem było tworzenie robotów, które będą w stanie nieść pomoc użytkownikom w niemożliwych do wykonania lub nielubianych zadaniach. Tak iRobot stworzył serie produktów wspomagających służby mundurowe.

Pojawiły się również roboty do eksploracji kosmosu oraz długoterminowego badania przestrzeni oceanicznej. Powstał także robot wspomagający badaczy przy poznawaniu tajemnic Wielkiej Piramidy. Zdobyte w ten sposób doświadczenie pchnęło inżynierów ku wizji pomagania szerszemu gronu użytkowników. W toku rozmów zidentyfikowali oni szereg czynności, których ludzie nie lubią wykonywać. Na szczycie listy znajdowało się odkurzanie podłóg . W końcu jest to czynność monotonna, wymagająca systematyczności, dokładności oraz czasu.

No i się zaczęło

Prace nad projektem iRobot Roomba trwały kilka lat. Pierwszy egzemplarz robota odkurzającego został zaprezentowany w 2002 roku. Już wtedy posiadał on 3-stopniowy system sprzątania oraz charakterystyczne przyciski z oznaczeniami S, M, L, którymi wskazywało się wielkość pomieszczenia. Rozwiązanie to zniknęło w drugiej generacji iRobota Roomba, Ta, podobnie jak kolejne serie, wznosiła wygodę użytkowania, efektywność oraz inteligencję pracy na wyższe poziomy.

Dzisiejsze modele robotów są w stanie rozpoznawać i omijać pozostawione na podłodze niewielkie przedmioty, sugerować częstsze prace w okresie pylenia czy linienia zwierząt. Zasugerują intensyfikowanie działania na obszarach, w których wykryją większe skupiska zabrudzeń. Wiele zmieniło się również w przypadku wygody obsługi. Aplikacja na urządzenia mobilne, szerokie możliwości obsługi głosowej czy stacja ładująco-czyszcząca Clean Base to tylko niektóre z tego typu rozwiązań.

Robotyczna rewolucja

Dziś iRoboty Roomba to urządzenia gruntownie odkurzające. Firma widząc jednak wzrastającą akceptację dla domowych robotów skonstruowała szereg produktów do innych zadań. Czyszczenie rynien czy sprzątanie basenów to tylko niektóre z przykładów. Drugim po iRobocie Roomba produktem, który najlepiej zakorzenił się na rynku jest robot mopujący Braava. Urządzenie zostało skonstruowane tak, by gruntownie czyścić wskazane pomieszczenia. Z tego powodu Braava została wyposażona m.in. w prostokątną nakładkę mopującą, która dociera do narożników, czy mechanizm efektywnego dozowania wody (pod postacią precyzyjnego spryskiwacza). Sposób poruszania się robota zapewnia efektywne czyszczenie powierzchni na mokro.

Idea iRobot opiera się na tworzeniu urządzeń, które wymieniając się informacjami będą ze sobą współpracować. Wyręczą w ten sposób użytkownika w nielubianych czynnościach. Pierwszym urzeczywistnieniem tej wizji jest technologia Imprint Link. Dzięki niej roboty Roomba mogą współpracować z robotami Braava jet m6 tak, by bezpośrednio po procesie odkurzania rozpoczynało się mopowanie podłogi. Czynność tą można ograniczyć nawet do wybranych pomieszczeń lub przestrzeni.

Kilka ciekawostek

Ogrom doświadczeń marki oraz wsłuchiwanie się w potrzeby klientów sprawiły, że obecnie iRobot może pochwalić się sprzedaniem ponad 40 milionów domowych robotów. Na terenie Polski już niebawem przekroczona zostanie bariera 700 tysięcy.

Ciekawostki:

źródło: informacja prasowa iRobot Polska / Rumour

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *