W 2002 roku zadebiutowała jedna z najbardziej popularnych konsol do gier. Na dodatek w Korei Południowej i Japonii odbyły się Mistrzostwa Świata w piłce nożnej, a Wierzę Eiffla zwiedził 200-milionowy turysta. W tym roku rozpoczęła się również rewolucja w sposobie, w jaki sprzątamy nasze domy. Dokładnie 20 lat temu zaprezentowany został pierwszy robot odkurzający Roomba. Jego innowacyjność, jakość wykonania oraz efektywność sprawiły, że sprzęty z logo iRobot zdobyły serca ponad 40 milionów nabywców na świecie. Nie byłoby to możliwe bez rewolucyjnego myślenia, u którego podstaw stoi chęć sprostania realnym potrzebom użytkowników.
Choć część z nas przyprawi to o lekki zawrót głowy, to ludzie urodzeni w 2002 roku obchodzą obecnie 20. urodziny. Dwie dekady minęły również od MŚ w piłce nożnej w Korei i Japonii. Jeżeli śledzicie sport, to wiecie, że triumfowała w nich Brazylia. We Francji Wieża Eiffla została zwiedzona po raz 200-milionowy. No i ciekawostka na dokładkę. Amerykański milioner i podróżnik James Stephen Fossett w 2002 roku jako pierwszy człowiek na świecie okrążył balonem kulę ziemską bez międzylądowania. Z kolei w kosmosie odkryto niewielki księżyc Jowisza, Arche. W świecie nowych technologii europejską premierę miała pierwsza generacja jednej z najbardziej popularnych konsol do gier, ale również świat poznał obecnie najpopularniejszego robota świata – iRobota Roomba.
Fenomen iRobota Roomba
Dwie dekady historii robota odkurzającego Roomba to ogrom zmian technologicznych, przełomowych rozwiązań i ewolucji podejścia do sprzątania. Pierwsza generacja była wynikiem kilku lat prac badawczych i rozwojowych, które wykonali inżynierowie w laboratoriach firmy iRobot. Ich ogromne doświadczenie wynikało z tworzenia rozwiązań dla służb mundurowych i administracji, które wykonywały misje zwiadowcze i badały oceany.
Dzisiejsze modele, jak Roomba serii j7 są niezwykle zaawansowane technologicznie. Mogą rozpoznawać i omijać leżące na podłodze niewielkie przeszkody, takie jak kable, buty, ubrania, ręczniki, a nawet „niespodzianki” domowego pupila. Roboty potrafią wyciągać wnioski i dostosowywać harmonogramy pracy do rytmu życia domowników. Dzięki temu np. same zaproponują, by powtarzalny cykl, jak odkurzanie przestrzeni wokół stołu, został na stałe wpisany do planu prac. Zasugerują również zwiększenie częstotliwości odkurzania w okresie pylenia roślin czy linienia zwierząt.
Ciągłe udoskonalanie
iRobot dąży to tego, by jego produkty stawały się coraz bardziej samodzielne. Z tego powodu kolejne serie robota Roomba występują w zestawie ze stacją Clean Base, która automatycznie opróżnia zbiornik robota. Zabrudzenia gromadzone są w szczelnym worku AllergenLock, który został wykonany z 4 warstw materiału antyalergicznego. Worki są w stanie zgromadzić brud z 60 cyklów pracy, by pozwolić zapomnieć o odkurzaniu na długie tygodnie.
Domowe roboty są w stanie komunikować się ze sobą, aby bezpośrednio po procesie odkurzania rozpoczynało się czyszczenie na mokro. To rozwiązanie opiera się na współpracy robota mopującego Braava jet m6 z robotami Roomba, które wyposażono w moduł łączności bezprzewodowej. W tym zakresie modele, które obsługują technologię inteligentnych map Imprint, umożliwiają ograniczenie prac do wskazanego zakresu pomieszczeń, a nawet mniejszych powierzchni. Wszystko to jest pierwszym krokiem w realizacji wizji marki iRobot. W jej ramach dom przyszłości będzie miejscem, w którym za domowe obowiązki odpowiadać będzie zespół robotów.
20 ciekawostek na 20-lecie robota Roomba
- W 1996 iRobot opracował robota wykrywającego miny w strefach przybrzeżnych o nazwie Ariel. Jego niezwykle dokładny algorytm pozwalał na szczegółowe badanie wskazanego obszaru. Został on wykorzystany w pracach nad pierwszym modelem iRobota Roomba, by zapewnić dokładne pokrycie powierzchni.
- Kiedy pod koniec lat 90. rozpoczęły się prace nad robotem odkurzającym, inżynierowie iRobot opracowali 3-stopniowy system sprzątania. W jego ramach obracająca się szczotka boczna zagarnia brud sprzed robota, wzdłuż ścian i z rogów, kierując go ku centralnej części robota. Tam znajduje się ruchoma głowica czyszcząca, która dostosowuje się do rodzaju sprzątanej powierzchni. Osadzone w niej dwie szczotki główne, obracając się przeciwbieżnie, poluzowują i podnoszą zabrudzenia. Z pomocą siły ssącej gromadzi je w szczelnym zbiorniku.
- Zaprezentowana w 2002 roku pierwsza generacja robota odkurzającego Roomba posiadała na obudowie trzy przyciski, którymi wskazywało się wielkość pomieszczenia. Wskazywały małe, średnie i duże (S, M, L). Już wtedy robot był wyposażony w szereg rozwiązań, które usprawniały jego pracę. Możemy wyróżnić np. zapobiegający spadnięciu ze schodów czujnik wysokości, czy ruchomy zderzak z sensorami. Robot okazał się sukcesem, co pozwoliło na dalszy rozwój jego idei.
- Już w 2004 roku światło dzienne ujrzała druga generacja iRobota Roomba – seria 400, którą nazywano Discovery. Wspominane przyciski określające wielkość pomieszczenia zostały wyeliminowane, by zwiększyć samodzielność robota. Za nawigację odpowiadała technologia iAdapt, która podejmuje 60 decyzji na sekundę, aby robot dostosowywał się do aktualnie panujących warunków.
- W 2004 roku pierwsze roboty Roomba nabyli Polacy za sprawą autoryzowanego importera i dystrybutora – firmy DLF z Gdyni.
- W 2005 roku iRobot rozszerzył swoją ofertę o pierwszego robota do sprzątania na mokro. Nosił on nazwę Scooba. Jego system nawigacji został zapożyczony z modeli Roomba, jednak dodano mechanizm wykrywania i omijania dywanów czy wykładzin. Sam system czyszczenia został oparty na rozwiązaniach zaczerpniętych z profesjonalnych maszyn do mycia, które znamy chociażby z supermarketów.
- Scott Monaghan jest amerykańskim muzykiem, który w 2007 roku nagrał poświęconą iRobotowi Roomba piosenkę Brand New Friend. Została ona wykorzystana w kampanii reklamowej marki iRobot z 2012 roku. Utworu można wysłuchać tutaj. Roomba jest jedynym robotem odkurzającym, który szeroko zaistniał w kulturze masowej. Rapował o nim Snoop Dogg w reklamie platformy handlowej, „grał” epizody w filmach czy serialach. Wspomnieć tu możemy choćby Breaking Bad czy Ocean’s 8.
- iRobot zaprojektował wiele rodzajów robotów. W samym 2007 roku zaprezentowane zostały programowalny, edukacyjny Create, a do sprzedaży trafiła również Roomba serii 500. Roboty współpracowały z szerokim asortymentem akcesoriów jak Wirtualne Latarnie oraz były pierwszymi na świecie robotami domowymi, które komunikowały się z użytkownikami w języku polskim. W robotach Roomba serii 500 debiutował opatentowany przez iRobot system wykrywania brudu i koncentracji pracy na bardziej zabrudzonych obszarach. Nosi nazwę DirtDetect, w który wyposażone są wszystkie obecnie dostępne modele marki.
- Colin Angle – założyciel i CEO marki – wystąpił w roli siebie samego w hollywoodzkim filmie pod tytułem 21.
- W 2010 roku iRobot Corporation obchodził 20-lecie swojego istnienia. Marka została założona przez pracowników naukowych Massachusetts Institute of Technology. Ich celem było tworzenie robotów, które realnie pomogą ludziom w wykonywaniu niebezpiecznych, trudnych, czy zwyczajnie żmudnych czynności.
- W 2012 roku iRobot zaprezentował pierwszą generacją mopującego robota Braava. Jego flagowa dziś wersja – Braava jet m6 jest bezkompromisowym rozwiązaniem do gruntownego czyszczenia podłogi na mokro. Jest również w stanie współpracować z wyposażonymi w technologię Imprint Link robotami Roomba.
- Jedną z ważnych premier produktowych w gamie Roomba były zaprezentowane w 2014 roku modele serii 800. Jako pierwsze zostały wyposażone w technologię AeroForce. Dzięki niej szczotki w głowicy czyszczącej zyskały gumową, bieżnikowaną powłokę. Rozwiązanie to pozwala osiągnąć niezrównaną efektywność odkurzania oraz ogranicza osadzanie się zabrudzeń i związaną z nią częstotliwość czyszczenia.
- Dzięki niezrównanej skuteczności odkurzania sierści, Roomba jest najchętniej wybieranym robotem przez posiadaczy zwierząt domowych.
- Po 13 latach od rozpoczęcia rewolucji w sprzątaniu iRobot odnotował sprzedaż 14-milionowwego robota domowego.
- W 2016 roku pojawiły się roboty Roomba serii 900. Jako pierwsze posiadały system monitorowania przestrzeni i reagowania w czasie rzeczywistym (robot rejestruje np. odsunięcie fotela, by posprzątać odsłoniętą przestrzeń). Ich obsługa odbywa się za pośrednictwem aplikacji iRobot HOME. Jest ona stale rozwijana i zyskuje kolejne efektywne rozwiązania. Moduł WiFi w robotach pozwala z kolei na aktualizowanie ich oprogramowania, by stawały się jeszcze lepsze. Proces ten odbywa się bezpłatnie, bez zaangażowania użytkownika.
- Jedną z najważniejszych innowacji marki iRobot ostatnich lat była stacja Clean Base. Swoją premierę miała w ramach pojawienia się robotów Roomba serii i7 w 2018 roku. Stacja ta poza ładowaniem akumulatora robota odpowiada za opróżnianie jego zbiornika. Dzięki technologii inteligentnych map Imprint roboty Roomba serii i7 można wysyłać do pracy w konkretnych pomieszczeniach, również za pośrednictwem popularnych asystentów głosowych.
- W Polsce marka iRobot angażuje się we wsparcie zbiórek Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Od 2019 roku, przygotowywany jest corocznie jedyny w swoim rodzaju egzemplarz iRobota Roomba. Do tej pory w akcję zaangażowali się uznani, polscy artyści – Mateusz Suda, Anna Halarewicz i Oskar Zięta.
- W 2020 roku marka iRobot świętowała swoje 30-lecie oraz fakt sprzedaży 35-milionowego robota domowego.
- Zaprezentowane w 2021 roku najbardziej zaawansowane roboty odkurzające Roomba serii j7 przyniosły wiele przełomowych rozwiązań. Najbardziej efektownym z nich jest system PrecisionVision. Dzięki niemu robot jest w stanie rozpoznać i ominąć przeszkody. Na przykład ładowarki, ubrania, ręczniki, a nawet „niespodzianki” domowego pupila. iRobot od zawsze przykładał ogromną wagę do bezpieczeństwa danych użytkowników. Roomba serii j7 stała się pierwszym robotem sprzątającym na świecie, który otrzymał certyfikat cyberbezpieczeństwa (CSC) TÜV SÜD.
- W 2022 roku Roomba obchodzi swoje 20. urodziny, a marka iRobot świętuje przekroczenie globalnej sprzedaży na poziomie 40 milionów sztuk (700 tysięcy w Polsce). Pionier domowej robotyki może pochwalić się największym doświadczeniem, które dokumentuje portfolio przeszło 1000 patentów w dziedzinie domowej robotyki. Roomba jest najbardziej popularnym robotem domowym świata, który uzyskał ogromną ilość wyróżnień od dziennikarzy na całym świecie.
źródło: informacja prasowa iRobot Polska / Rumour