Technologia w motoryzacji z dnia na dzień mknie do przodu. Regularnie pojawiają się zaskakujące nowości, które mogą w niedalekiej przyszłości zrewolucjonizować rynek. Na tegorocznych Targach Motoryzacyjnych w Genewie firma Goodyear zaprezentowała koncepcyjną oponę AERO. Różni się ona jednak od koncepcyjnych opon przyszłości firmy Hankook.
Opona w kształcie śmigła
Innowacyjna opona Goodyear AERO została zaprojektowana z myślą o autonomicznych, latających samochodach, które mogą się pojawić już w przyszłości. Czy tego dożyjemy – nie wiem, ale to może nastąpić. Tego typu rozwiązanie sprawdzi się jako ogumienie do jazdy po zwykłej asfaltowej drodze, ale również jako śmigło napędzające latające samochody. Brzmi kosmicznie, nieprawdaż?
Chris Helsel, dyrektor techniczny firmy Goodyear powiedział:
„Przez ponad 120 lat Goodyear nieustanne dąży do innowacji i tworzy nowe wynalazki we współpracy z pionierami zmian i odkryć w transporcie. Firmy z branży mobilności patrzą w niebo, szukając odpowiedzi na wyzwania transportu miejskiego i korków. Nasze prace nad zaawansowaną architekturą opon i materiałami doprowadziły do pomysłu koła, które mogłoby służyć zarówno jako tradycyjna opona drogowa, jak i system napędu powietrznego.”
Ta koncepcyjna latająca opona AERO wykorzystuje wielofunkcyjne rozwiązanie, jakim jest odchylany wirnik. Ma on służyć jako innowacyjny układ napędowy do przenoszenia i pochłaniania sił z drogi podczas jazdy. W alternatywnym ustawieniu pełnić będzie funkcję systemu napędowego dla latającego samochodu. Zastosowanie tych opon w odpowiednich pojazdach mogłoby zapewnić przyszłym pasażerom swobodę poruszania się, zarówno na drodze, jak i w chmurach.
Opona bez powietrza – a co z komfortem podczas jazdy?
Szprychy, które przypominają wirniki w koncepcyjnych oponach Goodyear, utrzymują cały ciężar pojazdu. Ze względu na swój kształt, mogą pełnić funkcję śmigieł (zapewniających siłę wznoszącą, gdy opona znajdzie się w położeniu odpowiednim do startu). Projekt ten wyróżnia też niezwykła struktura bez zastosowania jakichkolwiek elementów pneumatycznych. Budowa jest jednocześnie wystarczająco elastyczna, by amortyzować wstrząsy podczas jazdy i mocna, by obracać się odpowiednio szybko. To rozwiązanie umożliwia śmigłom wytworzenie wystarczającej siły wznoszącej pozwalającej na rozpoczęcie latania w obłokach.
Jak to jeździ?
Firma Goodyear podczas prac nad koncepcyjnymi oponami dla latających samochodów zdecydowała się wykorzystać pole magnetyczne do ich napędzania. W jakim celu? A no w takim, by maksymalnie zminimalizować tarcie, a tym samym uzyskać możliwość osiągnięcia przez AERO wysokich prędkości obrotowych. Nie tylko podczas tradycyjnej jazdy, ale również podczas poruszania się pojazdu w powietrzu. Koncepcyjne opony wyposażono w dedykowane czujniki, które na bieżąco monitorują warunki drogowe, a także inne ważne parametry (np. stan zużycia poszczególnych elementów opony).
AERO ma stać się podstawą do rozpoczęcia działań w kierunku latających samochodów przyszłości.
„Koncepcyjne produkty Goodyear mają za zadanie wywołać debatę na temat opon i technologii transportowych dla nowego ekosystemu transportowego”~ Chris Helsel
Jak myślicie, czy pewnego pięknego dnia obudzimy się i zobaczymy w telewizji pierwszy latający samochód, czy dopiero wnuki naszych wnucząt dożyją tego etapu w rewolucji?