CD PROJEKT RED zainaugurował tegoroczne wydarzenie State of Unreal 2025, prezentując demo technologiczne Wiedźmina IV, opracowane wspólnie z Epic Games. Pokaz ten przedstawił technologie oraz narzędzia silnika Unreal Engine 5, które są wykorzystywane przy tworzeniu otwartego świata gry. Przyznaję, że choć nie jest to ostateczny widok na to, jak gra będzie się prezentować, to nie mogę się już doczekać premiery.
Technologiczne demo, działające w 60 klatkach na sekundę na PlayStation 5, przedstawia zestaw narzędzi Unreal Engine 5 opracowywanych specjalnie z myślą o otwartym świecie Wiedźmina IV. Obejmują one kluczowe elementy produkcji, takie jak animacje postaci, szczegółowość geometrii, renderowanie otoczenia oraz skalowanie liczby postaci niezależnych. Rozwijane i testowane obecnie rozwiązania są stopniowo udostępniane wszystkim deweloperom korzystającym z Unreal Engine – począwszy od dzisiejszej premiery wersji 5.6. Dzięki temu inne studia będą mogły tworzyć realistyczne i angażujące otwarte światy, działające płynnie w 60 klatkach na sekundę, bez konieczności poświęcania jakości, niezależnie od rozmiaru projektu. Choć demo zaprezentowano na PlayStation 5, zastosowane w nim technologie będą obsługiwane na wszystkich platformach docelowych Wiedźmina IV.
Wśród technologii zaprezentowanych w demie znalazły się m.in.: Unreal Animation Framework, odpowiedzialny za realistyczne i płynne ruchy postaci w zatłoczonych lokacjach, takich jak rynek w miasteczku Valdrest. FastGeo Streaming – rozwiązanie opracowane wspólnie przez CD PROJEKT RED i Epic Games, które umożliwia błyskawiczne ładowanie elementów otoczenia. Nanite Foliage, pozwalające na gęste zalesienie terenów bez utraty wydajności. System MASS w połączeniu z technologią MetaHuman, stworzony do obsługi dużych i dynamicznych grup postaci. ML Deformer – narzędzie wzbogacające animacje o realistyczne detale, takie jak praca mięśni.



Kiedy możemy spodziewać się premiery?
Na ten moment możemy już wykluczyć premierę w tym roku – czego zresztą mało kto się spodziewał – a także w przyszłym, na co niektórzy wciąż liczyli. Wskazuje to, iż rok 2027 jest bardziej realny jako najwcześniejszy możliwy termin wydania Wiedźmina IV. Oczywiście pod warunkiem, że wszystko pójdzie zgodnie z planem. Jak dobrze wiemy, w branży gier wideo realizacja planów rzadko przebiega bez przeszkód. Czy zatem Wiedźmin IV może ostatecznie trafić na rynek dopiero w 2028 roku?
Pojawiały się również spekulacje, iż Wiedźmin IV mógłby być tytułem ekskluzywnym dla nowej generacji konsol. Sony z pewnością pracuje już nad PlayStation 6. Według plotek Microsoft natomiast planuje premierę następcy Xbox Series X oraz przenośnej konsoli Xbox w 2027 roku. Zaprezentowane demo technologiczne sugeruje, że gra będzie tytułem międzygeneracyjnym. Podobnie jak Cyberpunk 2077, który zadebiutował w grudniu 2020 roku.


dod. informacje: cdprojekt.com