Elektromobilność to ogromna i stale rosnąca gałąź gospodarki, w której mieści się już nie tylko produkcja elektrycznych pojazdów. To również wydobycie surowców, a także modernizacja i rozwój infrastruktury energetycznej, czy też infrastruktury ładowania. Myśląc o tym sektorze, należy brać pod uwagę zaawansowany recykling pojazdów i ogniw zasilających. Pozwoli to na realne wdrożenie zasad gospodarki cyrkularnej. Wszystkie te branże stanowią integralne elementy tego, co dziś powinniśmy rozumieć przez szerokie pojęcie elektromobilności.
Raport branżowy Elektromobilność w Polsce: Inwestycje, Trendy, Zatrudnienie, który powstał we współpracy Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Bergman Engineering oraz Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności, przybliża stan rozwoju branży w Polsce. Pokazuje również kluczowe inwestycje, trendy, kierunki rozwoju, a także zapotrzebowanie rynku na wysoko wyspecjalizowanych pracowników. To kompleksowy zbiór informacji o sektorze, który jest inspiracją dla odbiorców do dalszych działań i poszukiwań szans biznesowych. Elektromobilność towarzyszy nam od dłuższego czasu i przyszedł czas na wykorzystanie nisz biznesowych oraz wejścia na wyższy poziom rozwoju technologicznego przy wykorzystaniu wiedzy na temat łańcucha wartości.
Jak wyglądał miniony rok?
Podsumowując tylko rok 2021 możemy mówić o wzroście sprzedaży pojazdów elektrycznych o 120%. Nie możemy zapomnieć o realizacji pięciu projektów inwestycyjnych o łącznej wartości przeszło 2 miliardów euro. Tymczasem inwestycje przewidziane do końca 2022 roku mają stworzyć kolejne niemal 7 tysięcy miejsc pracy.
Z roku na rok rośnie liczba zagranicznych inwestycji realizowanych w naszym kraju. Wśród kluczowych projektów w 2021 roku znalazły się inwestycje światowych gigantów w tej branży. Pokazuje to, że Polska ze względu na swoją innowacyjność i wysokiej jakości produkcję w tej dziedzinie jest krajem atrakcyjnym dla inwestorów i partnerów biznesowych. Już teraz w naszym kraju ulokowana jest produkcja 30% wszystkich powstających w Europie baterii do pojazdów elektrycznych. Stale powiększa się także liczba polskich firm rozwijających produkcję w szeroko rozumianym sektorze elektromobilności, jak również świadomość i zainteresowanie społeczeństwa. Nasz kraj już teraz dynamicznie się rozwija w branży e-mobility, a w przyszłości mamy szansę wejść w tym segmencie do ścisłej czołówki.
– mówi Krzysztof Drynda, Prezes Zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Pracownicy na medal!
Do każdego przedsięwzięcia potrzebni są Ludzie. Wykwalifikowana kadra inżynierów i specjalistów, pracownicy produkcyjni, technicy – bez nich elektromobilna rewolucja się nie odbędzie. Sektor e-mobility rozwija się bardzo intensywnie. Przekłada się to na wzrost zapotrzebowania na specjalistów z zakresu elektromobilności. W 2021 roku wzrosło zapotrzebowanie na konstruktorów i inżynierów produktu ds. napędów/ baterii elektrycznych, inżynierów testów, specjalistów z obszaru elektryki i elektrotechniki, inżynierów ds. jakości baterii.
– Rewolucja dzieje się na naszych oczach. Może to szumnie brzmiące słowa, jednak taka jest prawda. Coraz więcej firm zgłasza zapotrzebowanie na kadrę inżynierów. Brakuje pracowników produkcyjnych, bez których zmiana na rynku motoryzacyjnym, w sektorze elektromobilności, nie będzie mogła się odbyć. Oczywiście – fabryki samochodów elektrycznych są technologicznie zaawansowane. Robotyzacja i automatyzacja produkcji widoczna jest na każdym kroku. Jednak bez ludzi rewolucja się nie wydarzy. Za dużą odpowiedzialnością powinno iść proporcjonalne i konkurencyjne wynagrodzenia i pracodawcy mają tego świadomość.
– Tomasz Szpikowski, Prezes Bergman Engineering
Dynamika zmian
Zmiany na rynku automotive są bardzo dynamicznie. Są również wielką szansą dla lokalnego rynku i rodzimych firm, także spoza sektora motoryzacyjnego.
– Wielu przedsiębiorców nawet nie wie, że po lekkim przezbrojeniu, ich linie mogłyby już dziś ewoluować. Mam na myśli dostarczanie komponentów, produktów, czy też elementów wyposażenia hal dla branży elektromobilności.
– podsumowuje Krzysztof Burda, Prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności
Elektromobilność to nie tylko wysoko zaawansowane komponenty (elektrody, separator, czy elektrolit). To również: miedziane wyprowadzenia elektryczne, osłony modułów, elementy gumowe, czy aparatura pomiarowa.
– Wartość eksportu akumulatorów litowo-jonowych za rok 2021, po wzroście o ponad 60% rok do roku, przekroczyła 6,6 mld zł. Baterie oraz inne komponenty potrzebne do budowy elektrycznego transportu, są produktami wysokomarżowymi, które wymuszają inwestycje w nowoczesny model produkcyjny.
– stwierdza Rafał Biszcz, Dyrektor PIRE Knowledge Hub
Jest to wielką szansą dla polskiego przemysłu na daleko idącą modernizację i skok naprzód. Szczególnie w momencie, w którym podaż siły roboczej spada wskutek niekorzystnych zmian demograficznych. Komponenty podpadające pod branżę elektromobilności podlegają standardom automotive – ze stosowaniem norm IATF, VDA czy ISO.
Praca w sektorze automotive
Praca w reżimie norm i regulacji automotive jest czymś naturalnym. Nasza konkurencja z krajów azjatyckich ma z tym wiele problemów. Innymi słowy – silny sektor motoryzacyjny stanowi naszą przewagę komparatywną we wdrażaniu baterii na potrzeby automotive.
Jest jedna jeszcze druga strona medalu. Technologia bateryjna jest wciąż taką nowinką, że jej tajniki nie przenikły jeszcze do naszej świadomości. Polski przemysł nie wie jak produkuje się baterie. Jakie półprodukty są potrzebne i jaką rolę ten przemysł mógłby zająć w łańcuchu dostaw branży elektromobilności. PIRE szacuje, że do roku 2028, ponad 5% całości polskiego eksportu będą stanowić baterie. Tymczasem wiedzy o tej dziedzinie gospodarki jest jak na lekarstwo! Dlatego właśnie powstał PIRE Knowledge Hub, który taką techniczną wiedzę propaguje.
Jeżeli jesteście ciekawi, jakie informacje zawiera pełny raport o elektromobilności w Polsce, znajdziecie je pod adresami:
źródło: PAIH, PIRE, Bergman Engineering, informacja prasowa PIRE