Cyberpunk 2077 – marketingowy fenomen polskiej gry

O Cyberpunk 2077, grze polskiego studia CD Projekt RED, wiadomo już od bardzo długiego czasu. W 2013 roku zaprezentowano pierwszą zajawkę, która chyba już na zawsze będzie graczom kojarzyć piosenkę Bullets zespołu Archive z właśnie tą produkcją.

Na produkcję czeka mnóstwo ludzi, co potwierdza nie tylko głośny internet, ale i wyniki finansowe firmy, po których od razu widać, czy pojawiły się nowe informacje dotyczące gry.

Burza w sześciu znakach

Są Tweety czy posty, które wywołują burzę, bo ich kontrowersyjna treść dotyka dziesiątek tysięcy ludzi, są też takie, które wywołują poruszenie w social media i w „branży”, mimo że nie są niczym konkretnym.

Na koncie powiązanym z grą Cyberpunk 2077 na początku stycznia tego roku pojawił się Tweet. *beep* — 6 znaków, które rozpoczęło lawinę tekstów i spekulacji. Treść momentalnie rozeszła się nie tylko po Twitterze, ale i portalach, tych bardziej skupionych na grach i mniej. Pojawiły się dziesiątki artykułów, zarówno w polskiej części internetu, jak i tej zagranicznej. O tych sześciu znakach napisały chociażby Business Insider [klik], Forbes [klik] czy GameSpot [klik].

Sama data publikacji nie była przypadkowa, dokładnie pięć lat wcześniej ukazała się pierwsza zajawka, dwuminutowy film zapowiadający grę.

Był to pierwszy Tweet od ponad czterech lat! A artykuły w prasie to jeszcze nie koniec wrażeń, jakie zafundowała ta wiadomość.

Tweet za dużo pieniędzy

Akcje CD Projekt wzrosły o 4% w ciągu zaledwie kilku godzin. Teraz już wiemy, że wzrostowy trend utrzymywał się jeszcze przez długi czas od momentu, kiedy to świat dowiedział się, że projekt nie został wyrzucony do kosza.

Źródło: Business Insider

Już wtedy, siedem miesięcy temu, był to fenomen i publicznie komentowane wydarzenie. Zgodnie z przewidywaniami więcej o grze usłyszeliśmy podczas konferencji E3 (konkretnie podczas prezentacji Microsoftu, który ma marketingowe prawa do tytułu), a nowy zwiastun stał się wydarzeniem wieczoru. Oczywiście poskutkowało to kolejnym wzrostem akcji.

Źródło: Business Insider

Konferencja odbyła się 12 czerwca 2018 roku, a nowy zwiastun wywołał ciarki nie tylko u tych, którzy czekali na informacje o Cyberpunku. Za zamkniętymi drzwiami pokazany został wtedy również materiał prezentujący realną rozgrywkę. Fani musieli jednak poczekać kolejne półtora miesiąca, by zobaczyć go na własne oczy.

Tajemniczy stream

Wczoraj na Twitch.tv, platformie służącej do streamowania wideo, przez kilka godzin na koncie CD Projekt pokazane było tło i ciąg znaków. Stream oglądało mnóstwo osób, a trwał on ponad dziewięć godzin! Trudno policzyć, ile faktycznie ludzi siedziało przed ekranami, oglądając tajemniczą transmisję. Według serwisu GitHyp samo konto CD Projekt RED naliczyło prawie pół miliona oglądających, jednak nie jest to kompletna liczba — sporo popularnych streamerów udostępniało transmisję u siebie, dodając jeszcze własne komentarze.

Całość zakończyła się opublikowaniem 48-minutowego filmu prezentującego realną rozgrywkę, po raz pierwszy!

Społeczność wciąż rozszyfrowuje znaki publikowane w trakcie streamu, znajdując sekwencje, które brzmią przypadkowo i takie, które raczej nie są dziełem przypadku. Na konkrety przyjdzie nam jeszcze poczekać, ale ludzie i tak mają co robić — analizowanie filmu z rozgrywki i wyłapanie wszystkich smaczków z pewnością zajmie trochę czasu.

Zaprezentowany zaledwie dobę temu film z gry ma już na liczniku ponad trzy i pół miliona wyświetleń! Jest też jednocześnie tym, na co gracze czekali od pięciu lat. Czy spełnił on ich oczekiwania? Cóż, akcje CD Projekt są teraz w najwyższym punkcie, nie pozostawiając wątpliwości.

Tyle lat oczekiwania, machina marketingowa, napędzana w większości przez wyczekujących fanów i materiały, które spełniają marzenia społeczności — czyżby recepta na tanią, opartą na viralu promocję? Ciężko nie podziwiać metod studia CD Projekt, szczególnie biorąc pod uwagę tak ogromny wzrost cen akcji firmy. Od stycznia do sierpnia wartość akcji podskoczyła z około 100 PLN na 220 PLN i wciąż rośnie!

Cyberpunk 2077

Najnowsza produkcja CD Projekt RED, która potencjalnie ma przebić popularnością trylogię o Wiedźminie, to gra akcji umieszczona w futurystycznym świecie opartym na papierowym RPG — Cyberpunk 2020. Ukaże się ona na PC oraz konsolach PlayStation 4 i Xbox One nie wcześniej niż w przyszłym roku. Konkretów w tej materii wciąż brak.

Następną datą, której wyczekują fani, jest 18 września, kiedy to minie 2077 dni od prezentacji wspomnianej wcześniej pierwszej zajawki. Czy wtedy poznamy datę premiery?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kamil pisze:

Nie wiedziałem że już jest pierwszy gameplay. Dzięki 🙂